اصفهان،چهارراه فرایبورگ،ابتدای خیابان مصلی - واتساپ 09138661619

تشخیص و انواع بیماری های لثه

نشانه های بیماری های لثه بطور معمول در سنین میان سالی آشکار می شود این بیماری دربین مرد ها شیوع بیشتری دارد .
بیماری های لثه زمانی بروز می کند که پلاک های تشکیل شده در زیر خط اتصال دندان به لثه از بین نرفته و کم کم باعث بیماری های لثه شده اند .
در صورت بروز هر کدام از این نشانه ها شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید .

بخوانید : ویژگی های بهترین دندانپزشک در اصفهان چیست؟

نشانه های بیمار بودن لثه عبارتند از

تورم و قرمزی لثه ، خونریزی بی دلیل لثه ، احساس درد به هنگام جویدن ، بد بویی دهان ، حساس شدن دندان ها به گرما و سرما ، لق شدن دندان ها ، عقب نشینی لثه و نمایان شدن ریشه دندان ها
عقب نشینی و تحلیل لثه
یکی از بیماری های لثه عقب نشینی و تحلیل لثه می باشد که آشکار یا پنهان صورت می گیرد .

بیشتر بخوانید :
متخصص اصلاح طرح لبخند در اصفهان
کامپوزیت دندان در اصفهان
قیمت کامپوزیت دندان در اصفهان
لمینت دندان در اصفهان
قیمت لمینت دندان در اصفهان
بلیچینگ دندان در اصفهان
ایمپلنت دندان در اصفهان
ارتودنسی دندان

تحلیل لثه آشکار چیست ؟

درصورت تحلیل لثه آشکار که به خوبی مشهود می باشد بیماربه قصد مداوا به دندانپزشک مراجعه می کند .
در مراحل اولیه ی تحلیل لثه با برداشتن جرم از روی دندان ها التهاب ، تورم و عفونت لثه بر طرف شده و آسیبی به استخوان های در بر گیرنده دندان ها وارد نمی شود .
اما اگر روند تشکیل جرم ادامه پیدا کند ترشح مواد باکتری ها و موادی که بدن برای مبارزه با آنها ترشح می کند باعث از بین رفتن استخوان ها و تحلیل لثه و عقب نشینی آن می شود . کامپوزیت دندان در اصفهان
در این صورت ریشه دندان از زیر لثه پیدا می شود و چون ریشه دندان فاقد مینا است به سرعت پوسیده شده و درنهایت باعث از دست رفتن دندان می شود.

تحلیل لثه پنهان چیست ؟

تحلیل لثه پنهان قابل مشاهده نیست تحلیل لثه ممکن است در اثر تجمع میکروب ها در روی لثه وایجاد پلاک و در نهایت تشکیل جرم به روی دندان ها باشد که همین امر نقش مهمی در تحلیل لثه پنهان دارد .
از دیگر موارد ی که باعث تحلیل لثه می شود مسواک زدن افقی با مسواک زبر می باشد.

التهاب لثه چیست ؟

التهاب لثه یا ژنژیویت در اثر تجمع پلاک های دندانی در خط لثه بوجود می آید و باعث تحریک لثه و حساسیت آن و در نهایت خونریزی لثه می شود .
در مورد پلاک های دندانی این نکته قابل توجه است که این پلاک ها به راحتی با مسواک زدن هر روز و نخ دندان قابل برداشت هستند .
لتهاب لثه از شایع ترین بیماری های لثه در بین مراجعین به دندانپزشکی می باشد .

درمان التهاب و عفونت لثه

خوشبختانه روش های درمان عفونت و التهاب لثه در مراحل ابتدایی بسیار موفقیت آمیز است .
در مراحل اولیه دندانپزشک شما عمق ریشه ی دندان های شما را جرم گیری می کند .
در مراحل پیشرفته ترعفونت لثه جراحی لثه راه مناسب تری است برای جلوگیری از گسترش عفونت به استخوان زیر لثه می باشد .

این مطلب را بخوانید . . .   دندانپزشکی در بارداری

همچنین بخوانید : لمینت دندان در اصفهان

پیوره یا بیماری پریودنتیت چیست ؟

پریودونتیت یا پیوره به حالتی گفته می شود که لثه ها از دندان ها کنده می شوند.عفونت لثه ممکن است علاوه بر بافت اطراف دندان ها استخوان ها را نیز در بر بگیرد .
هنگامی که استخوان زیر لثه آلوده یا ملتهب شود بیماری پریودنتیت بوجود می آید .اگر پلاک و جرم به زیر خط لثه نفوذ پیدا کند بیماری لثه مزمن می شود و نسج لثه به تدریج از دندان ها جدا خواهند شد .
در این صورت حفره هایی ایجاد می شوند که در داخل آنها چرک تجمع پیدا می کند .با پیش روی پلاک و جرم وادامه تحریک بافت لثه بیماری پیوره بوجود خواهد آمد .

چرا لثه ها سفید می شوند ؟

سفید شدن لثه ها ممکن است براثر نوعی عفونت قارچی به نام برفک دهانی باشد در این صورت دندانپزشک شما قارچ را از سطح لثه ها جدا می کند و توصیه های لازم را جهت جلوگیری از بازگشت قارچ به روی لثه شما عنوان می کند .عوامل مختلف دیگری ممکن است باعث سفیدی لثه ها شوند .

لوکوپلاکی چیست ؟

دهان پیسی یا لوکوپلاکی نوع دیگری از بیماری سفید شدن لثه استدر این صورت دهان از لکه های سفیدی پوشیده می شوند این لکه ها ممکن است بعدا تبدیل به سرطان شوند .
بیماری لوکوپلاکی در اثر مصرف افراطی الکل و تنباکو ایجاد می شود .
سیاه شدن رنگ لثه ها در اثر بیماری نکروز (ANUG)
در بیماری نکروز رنگ لثه ها بدلیل مرگ سلولهای لثه سیاه می شوند .این بیماری در اثر عفونت ویروسی و ایدز ، استرس ، مصرف دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به استخوان ها سرایت می کند .

علائم بیماری نکروز کدامند ؟

درد ، خونریزی لثه ، استرس و بوی بد دهان از علائم نگران کننده سیاهی لثه و بیماری نکروز می باشند .این بیماری اگر درمان نشود عفونت به استخوان ها و بافت های زیرین نفوذ می کند .
برای درمان نکروز جراحی و مصرف آنتی بیوتیک توسط جراح تجویز می شود .

بیماری لثه ( پریودونتال ) چیست ؟

پریودونتال لیگامنت رشته های ظریفی هستند از جنس الاستیک که دندان ها را به استخوان فک اتصال می دهند .اگر هر نوع بیماری و اختلال در ساختمان این رشته های ظریف بوجود بیاید ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شود .
در بیماری پریودونتال دندان ها لق می شوند ، لثه ها ورم کرده ، قرمز پررنگ یا بنفش می شوند ، دهان بد بو می شود ، لثه ها تحلیل می روند و از بین لثه ها ودندان ها چرک بیرون می آید . ایمپلنت دندان در اصفهان
شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و در سنین بالای ۳۰ سالگی بیشتر دیده شده است .

بیماری پریودونتال چگونه درمان می شود ؟

این بیماری نیاز به پاکسازی عمیق لثه و تسطیح سطوح ریشه دارد .
قسمت های ناصاف و خشن در سطوح ریشه که باعث جذب پلاک و باکتری به روی ریشه دندان هستند با جرم گیری صاف می شوند و باکتری هایی که به روی ریشه چسبیده اند با این عمل برداشته می شوند و بیماری لثه فرد درمان می شود .
درمان بیماری پریودونتال با پاکسازی عمیق لثه ، جرم گیری ، جراحی لثه ، تجویز آنتی بیوتیک توسط جراح ، ژل های آنتی بیوتیک ، قرص های زیر لثه ای حاوی آنتی بیوتیک برای نابودی باکتری ها و دهانشویه های ضد میکروبی که اکثرا دارای کلرهگزیدین می باشند .
در مواردی که بیمار با دارو درمانی و جرم گیری بهبود نیابد جراح مجبور می شود لثه را برش و کنار بزند و جرم های عمقی را از روی ریشه دندان پاک کند .
در پاره ای از مواقع جراح مجبور به پیوند لثه واستخوان برای جبران لثه و استخوان از دست رفته می شود .

این مطلب را بخوانید . . .   نحوه چسباندن روکش دندان

تغییر رنگ لثه ها به منظور زیبایی با روش جراحی یا لیزر

یکی از روش های موفق برای تغییر رنگ لثه ها جراحی است .لایه خارجی لثه که تیرگی لثه مربوط به آن است و همچنین کمی از بافت زیر آن به وسیله جراحی با بی حسی موضعی برداشته می شود .
پس از مدتی با به وجود آمدن لایه جدید به روی لثه ها این لایه بدون لک و تیرگی با رنگ طبیعی تشکیل شده و سالم می باشد .تغییر رنگ لثه ها به منظور زیبایی با روش لیزر هم موفقیت آمیز است دراین روش بیمار بدون صرف وقت زیاد در یک جلسه کوتاه مدت به نتیجه دلخواه دست پیدا می کند .

پیشگیری از بیماری های لثه

بیماری لثه بیماری نسبتا شایعی است .اگر شما در مراحل اولیه این بیماری بسر می برید بهتر است بدانید که با رعایت کردن نکات بهداشتی ساده می توانید به راحتی از شر این بیماری خلاص شوید .
مراقبت از لثه بهتر است از کودکی آغاز و بطور مداوم درطول زندگی ادامه داشته باشد .اگر خونریزی لثه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید و تا قبل از مراجعه با مسواک نرم دندان هایتان را مسواک کنید .هر گونه تغییر رنگ لثه و یا تغییر بافت لثه را به دندانپزشک خود گزارش دهید .
هر روز دو بار با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و هر بار ۳ الی ۴ دقیقه زمان به این کار اختصاص دهید .قبل از مسواک زدن از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کنید. این کار باعث می شود باقی مانده غذا و باکتری های گیر افتاده در بین دندان ها از جای خود بیرون آمده و به وسیله مسواک و خمیر دندان ازدهان خارج شوند .
مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید چون الیاف کهنه مسواک قادر به برداشتن پلاک های چسبیده به دندان ها نیستند .هر شش ماه یک بار برای چکاپ و جرم گیری به دندانپزشکی مراجعه کنید .
پرهیز از دخانیات و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متوازن را به شما توصیه می کنیم .اگر شما قصد انجام ارتودنسی دارید متخصص ارتودنسی شما حتما قبل از هر نوع اقدامی به روی دندان های شما بیماری های لثه ی شما را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و سپس ارتودنسی دندان شما را انجام خواهد داد.