اصفهان،چهارراه فرایبورگ،ابتدای خیابان مصلی - واتساپ 09138661619

دهانشویه چیست؟

برای مشاوره ، خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دهانشویه و مسواک برقی اوریجینال به صفحه اینستاگرام فروشگاه آلما بیوتی مراجعه کنید.

دهانشویه‌ها دهان را پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیزتر می‌کند و از آنجایی که مایع است نقاطی را پاکسازی می‌کند که خمیردندان به آن نقاط دسترسی ندارد. با این حال دهانشویه به هیچ وجه جایگزین مسواک زدن محسوب نمی‌شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید غرغره کردن دهانشویه میانبری است که شما را از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معاف می‌کند و دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد، بهتر است تجدید نظر کنید!

دهانشویه چیست؟

دهانشویه چیست؟

دهانشویه مایعی است که می‌توان دهان را با آن قبل یا بعد از مسواک زدن شستشو داد. دهان شویه معمولاً برای خوش طعم یا خنک کردن دهان مصرف می‌شود. البته دهانشویه فواید بیشتری دارد که از آن جمله می‌توان به پاک کردن پلاک از روی دندان‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه اشاره کرد.

از سوالات رایجی که درباره استفاده از دهان شویه مرتبا پرسیده میشود اینهاست؟

  • دهانشویه خوبه استفاده بشه یا نه؟
  • چه دهانشویه ای استفاده کنم؟
  • میشه به جای مسواک، دهانشویه استفاده کنم؟
  • میتونم روزانه دهانشویه استفاده کنم؟
  • عوارض جانبی استفاده از دهانشویه ها چی هست؟

در باره انواع مسواک برقی بیشتر بدانید

انواع دهان شویه ها کدامند و در چه مواردی کاربرد دارند؟

بیشتر مردم وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود ، به یاد مسواک و نخ دندان می افتند و اغلب افراد دهان شویه ها را تنها به عنوان خوشبو کننده ی دهان و دندان می شناسند.اگر شما از جمله ی کسانی هستید که برای خوشبو شدن دهان خود از دهان شویه ها استفاده می کنید باید بدانید که اثر آنها بیش از 3 تا 5 ساعت طول نمی کشد . بهتر است برای رفع بوی بد دهان خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود زیرا بیماری های لثه ،پوسیدگی دندان ها ، سینوزیت مزمن و مشکلات دستگاه گوارش از دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان هستند و با استفاده از دهان شویه ها برطرف نمی شوند. البته علت بوی بد دهان در 90 % مواقع از محیط دهان منشا می گیرد و تنها در 10% موارد علت آن منشا سیستمیک دارد.

جهت بررسی این مطلب که دهان شویه ها چه نقشی در سلامت دهان و دندان ما دارند، به طور کلی می توان آنها را به دو گروه طبقه بندی کرد:

1- دهان شویه های درمانی

این گروه از دهان شویه ها سبب کاهش پلاک دندانی ، التهاب لثه ، پوسیدگی دندان و بوی ناخوشایند دهان می شوند .

  • دهان شویه لیسترین ( Listerine )

این دهان شویه ها هم در کاهش پلاک و هم در ژنژیویت (التهاب لثه) موثر هستند، زیرا روغن می تواند موجب تغییر دیواره ی سلولی باکتری ها شود. این دهان شویه ها شامل ترکیبات فعالی چون منتول، تیمول و اکالیپتول در الکل هستند.

دهان شویه لیسترین ( Listerine )

دهان شویه لیسترین ( Listerine )

لیسترین اولین دهان شویه ی آنتی پلاک وآنتی ژنژیویت است که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا ( ADA ) مورد تایید قرار گرفته است. توصیه می شود که دهان شویه لیسترین در کنار بهداشت دهان کامل، دو بار در روز، به مدت زمان 30 ثانیه و به میزان حدودا 15 میلی لیتر در دهان قرقره شود.

برای مشاوره ، خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دهانشویه و مسواک برقی اوریجینال به صفحه اینستاگرام فروشگاه آلما بیوتی مراجعه کنید.

  • دهان شویه های فلوراید

این دهان شویه ها نه تنها می توانند پوسیدگی را در مراحل اولیه متوقف کنند بلکه موجب پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در بقیه ی دندان ها نیز می گردند.

ترکیب فعال در این دهان شویه ها معمولا سدیم فلوراید است که در دو غلظت 0.2% و 0.05% موجود هستند. در غلظت 0.2% تنها یک بار در هفته و در غلظت 0.05% هر روز نیاز به استفاده از این دهان شویه ها می باشد. مدت زمان استفاده باید فقط یک دقیقه بوده و از آن بیشتر نشود. مطالعات نشان داده اند که اثر ضدپوسیدگی این دهان شویه ها حدود 30 تا 40 درصد می باشد.

دهان شویه های فلوراید

دهان شویه های فلوراید vi-one

در برخی دیگر از دهانشویه ها مانند Vi-one فلوراید تنها یکی از اجزاء فعال تشکیل دهنده بوده و غلظت آن 0.05% می باشد، در نتیجه باید به منظور توقف و یا پیشگیری از پوسیدگی به طور روزانه استفاده گردد.

  • دهانشویه های کلرهگزیدین

توصیه ی معمول دندان پزشکان ، استفاده از دهان شویه های کلرهگزیدین به عنوان ضد پلاک و ضد عفونی کننده است. استفاده از کلرهگزیدین معمولا پس از جراحی های پریودنتال به منظور کنترل التهاب و پلاک زیر لثه ای در مدت زمان محدود تجویز می شود. دهان شویه ی کلرهگزیدین به دلیل اثر جانبی نظیر ایجاد حس سوزش در مخاط دهان و زرد کردن دندان ها و ترمیم های کامپوزیتی و همچنین کامپوزیت ونیر ها، برای استفاده ی روزانه و مداوم توصیه نمی شود.

دهانشویه های کلرهگزیدین

دهانشویه های کلرهگزیدین

کلرهگزیدین بوسیله ی اکثر سورفاکتانت های موجود در خمیر دندان ها غیرفعال می گردد، به همین دلیل این ماده را نمی توان به خمیردندان ها اضافه کرد و بطور جداگانه به صورت دهانشویه ارائه می شود. به دلیل این غیرفعال سازی، باید دقت کرد که دهانشویه های کلرهگزیدین 30 دقیقه قبل و یا بعد از مسواک زدن استفاده نشوند.

  • دهان شویه های با بیس ترکیبات آمونیوم چهارتایی مانند ستیل پیریدینیوم کلراید ( cetylpyridinium chloride , CPC )

ماده ی CPC یک ترکیب فعال کشنده ی باکتری هاست که با غشا سلولی باکتری ها واکنش داده و موجب از هم پاشیدگی و مرگ آنها می گردد. بر اساس مطالعات این دهان شویه ها 14% تا 24% در کاهش پلاک و ژنژیویت موثرند.

Crest Pro-Health از دیگر دهان شویه هایی است که حاوی ماده ی کشنده ی باکتری یعنی CPC بوده و در این گروه قرار می گیرد. استفاده از این دهان شویه به میزان 20 میلی لیتر و دو بار در روز و به مدت زمان 30 ثانیه توصیه می شود.

از دیگر دهان شویه هایی که در این گروه قرار می گیرند می توان به Cepacol , Clear Choice , Rembrandt وVi-one اشاره کرد.

2- دهان شویه های بهداشتی – آرایشی

این گروه از دهان شویه ها حاوی الکل هستند و آنتی سپتیک یا ضد عفونی کننده هم نامیده می شوند. از این دهان شویه ها برای رفع بوی بد دهان البته به صورت موقتی استفاده می شود، زیرا آنها سبب از بین رفتن میکروبهای عامل بوی بد دهان نمی شوند.

همچنین این گروه از دهان شویه ها برای شستن باقی مانده ی مواد غذایی از میان دندان ها و لثه نیز کاربرد دارند و باعث کاهش فلور میکروبی دهان می شوند.

در تحقیقی انجام شده بر روی این دهانشویه ها ، نشان داده شده بود که استفاده از این دهانشویه ها به تنهایی باعث کاهش بوی بد دهان به مدت حدودا 4 ساعت شده بود، اما همراه شدن آنها با استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین تمیز کردن زبان به طور قابل توجهی موجب کاسته شدن از بوی دهان می گردید.

روش استفاده از دهانشویه

دستور مصرف روی دهانشویه، در مورد مقدار استفاده و مدت زمان نگه داشتن در دهان را دقیقاً رعایت کنید.
دهانشویه را عموماً باید یک مدت مشخص پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غرغره کنید.
از دندانپزشک معالج خود بخواهید تا بهترین دهانشویه را به شما معرفی کند.
دهانشویه را ننوشید!
استفاده از دهانشویه برای کودکان کوچکتر از 7 سال مناسب نیست، چون ممکن است آن را قورت بدهند.

  1. به طرز صحیح مسواک بزنید. مسواک زدن ، غذاها و پلاک میکروبی را از سطح دندان ها و لثه ها بر می دارد و سطح آنها را آماده ی پذیرش مواد دهان شویه می کند.
  2. مقدار کافی از دهان شویه را مطابق دستور دندانپزشک یا دستور روی بطری ، درون درب بطری (معمولاً به صورت پیمانه استفاده می شود) بریزید.
  3. دهان شویه را وارد دهان کنید و با فشار در دهانتان بچرخانید تا تمام سطوح دندان ها و لثه ها و همچنین سطوح بین دندان ها با دهان شویه تماس پیدا کند.
  4. معمولاً 30 ثانیه تا 1 دقیقه زمان برای نگه داشتن دهان شویه در دهان کافی است . پس از پایان این زمان دهان شویه را از دهان خارج کنید.
  5. پس از مصرف دهان شویه تا نیم ساعت دهانتان را نشویید ، غذا نخورید و مایعات ننوشید تا مواد موثر آن در تماس با سطح دندان ها و لثه هایتان باقی بماند.

آیا دهانشویه می تواند جایگزین مسواک و نخ دندان باشد؟

آیا از دهانشویه به عنوان بخشی از برنامه روزمره بهداشت دهانی استفاده می‌کنید؟ آیا باید از یک دهانشویه خوب استفاده کرد؟ پژوهش‌های مختلفی نشان می‌دهند که استفاده از دهانشویه می‌تواند بسیار موثر باشد. یکی از پژوهش‌هایی که بر دهانشویه‌های ضدعفونی کننده انجام گرفته است نشان می‌دهد که وقتی صحبت از کاهش پلاک دندانی و بهبود سلامت لثه می‌شود، تأثیر ضد میکروبی دهانشویه به اندازه تأثیر نخ‌دندان کشیدن، در آن نواحی‌ای است که مسواک نمی‌تواند به خوبی آن نواحی را نظافت کند. این پژوهش می‌گوید که افزودن یک دهانشویه ضدعفونی کننده خوب به برنامه روزمره بهداشت دهانی می‌تواند موثر باشد، مخصوصاً برای بیمارانی که به خوبی مسواک نمی‌زنند. البته منظور این پژوهش این نیست که شما باید نخ دندان زدن را کنار گذاشته و بجای آن از دهانشویه استفاده کنید، بلکه تنها میزان تأثیر استفاده از یک دهانشویه ضد عفونی کننده را بیان می‌کند.

مزایا و فواید دهانشویه

  1. جلوگیری از بوی بد دهان
  2. جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی، اگر از دهانشویه های ضد پلاک دندان استفاده شود.
  3. جلوگیری از تشکیل پوسیدگی، اگر از دهانشویه های فلوراید دار طبق تجویز دندانپزشک استفاده شود.

عوارض احتمالی استفاده از دهانشویه

هر چند استفاده از دهان شویه دندان‌ها و لثه‌ها را سالم‌تر می‌کند، اما بهتر است از عوارض احتمالی آن نیز آگاه باشید:

دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین در صورت استفاده درازمدت دندان‌ها را لکه و دهان را بدمزه می‌کنند.
مصرف بلندمدت دهانشویه‌های حاوی الکل دهان را خشک می‌کند و باکتری‌های خوب را از بین می‌برد. به علاوه این دسته از دهانشویه‌ها به مرور زمان لثه را تحریک می‌کنند.
به خاطر داشته باشید که دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان محسوب نمی‌شود و تنها زمانی اثر مطلوب را به جا می‌گذارد را که پس از تمیز کردن فیزیکی به کار برده شود.

برای مشاوره ، خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دهانشویه و مسواک برقی اوریجینال به صفحه اینستاگرام فروشگاه آلما بیوتی مراجعه کنید.